Samen het beste uit kinderen halen: het lijkt een open deur. In de dagelijkse onderwijspraktijk blijkt het echter best lastig om het beste uit alle kinderen te halen. Ieder kind is verschillend en vraagt daarom om een eigen aanpak. Daarnaast stellen de verschillende stakeholders, zoals de onderwijsinspectie, de ouders en de overheid, telkens nieuwe en hoge eisen aan het onderwijs.Daarnaast moet het onderwijs ook nog eens aansluiten bij de maatschappij van morgen, waarvan het nog de vraag is hoe die er uit zal gaan zien. De wereld staat voor een transitie. Met slechts een paar voorbeelden proberen we te schetsen waarmee wij rekening moeten houden bij het vormgeven van ons onderwijs. Ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en energie maken dat de nieuwe generatie volwassenen keuzes moeten maken. En wat te denken van stappen die gezet zijn en worden op het gebied van bijvoorbeeld nanotechnologie, gezondheidszorg en kunstmatige intelligentie? Of de bevolkingsgroei en migratie van andere culturen in onze maatschappij en wat dit vraagt aan vaardigheden van onze kinderen?